Maksimering af omsætningen ved at supplere kundernes briller med kontaktlinser

Forskning fra London Business School viser, at personer, som bruger både briller og kontaktlinser, er op til 80 % mere rentable end personer, som kun bruger briller.1 Og kunderne sætter pris på professionel rådgivning om, hvordan kontaktlinser kan være til hjælp i visse situationer, hvor briller er mindre praktiske.

Forskerrapporten Seeing Things Clearly: The Profitability of Contact Lenses to Eye Care Practitioners viste også følgende:

  • Personer, som bruger både kontaktlinser og briller, er mere loyale over for deres optiker.
  • Mindst 60 % af linsebrugerne køber også briller hos deres optiker.

I dag vælger mange aktive mennesker at få kontaktlinser som alternativ til brillerne.

Personer, som har brugt briller i mange år, men aldrig har prøvet kontaktlinser – eller som har prøvet kontaktlinser tidligere, men ikke har kunnet få det til at fungere – kender måske ikke til alle de tekniske fremskridt, som har gjort dagens kontaktlinser effektive, bekvemme og enkle at tilpasse.

Bring emnet kontaktlinser på bane

Fordi du har en personlig relation til alle dine kunder, er du måske allerede bevidst om de livsstilsfaktorer, der gør dem til gode kandidater til at have både kontaktlinser og briller.

For at sætte tankerne i gang hos dig og dine kunder følger her nogle spørgsmål, som du kan bruge til at sætte gang i en samtale om nogle af de mindre kendte fordele ved at have både kontaktlinser og briller.

  • "Kører du meget i bil?"

Kontaktlinser former sig efter dit øje og giver dig et bredere synsfelt. Det frie synsfelt kan bidrage til at gøre dig til en mere sikker bilist.2

  • "Laver du meget mad derhjemme?"

Mange mennesker siger, at de føler mindre ubehag, når de skærer løg, hvis de har kontaktlinser på.2

  • "Vil du gerne kunne skifte look ved særlige lejligheder?"

Kunderne kan aktivt påvirke den måde, andre opfatter dem på, ved at skifte mellem briller og kontaktlinser. Nogle mennesker foretrækker at bruge briller på arbejdet og kontaktlinser i fritiden. Andre vælger kontaktlinser for at forbedre selvtilliden ved offentlige sammenkomster såsom taler og genforeninger.

  • "Kan du lide at fotografere i fritiden?"

Det er meget lettere at kigge gennem kameraets søger med kontaktlinser end med briller, og du behøver heller ikke være bekymret for at komme til at ridse glassene med søgeren.

  • "Løber du, eller dyrker du anden fysisk aktivitet regelmæssigt?"

Ved hård fysisk aktivitet kan sved få brillerne til at glide ud af position og falde af. Kontaktlinser sidder, hvor de skal, uanset om du løber, deltager i en yogatime eller dyrker anden form for træning.

  • "Bruger du nogle gange andre typer briller end almindelige briller?"

Med kontaktlinser undgår kunden at skulle købe dyre beskyttelsesbriller med styrke. Kontaktlinser gør det også lettere at bruge 3D-briller i biografen eller almindelige solbriller uden styrke.

Mange mennesker har brugt briller længe – måske hele livet – uden nogensinde at have overvejet de eventuelle fordele ved kontaktlinser. Samtidig kan de være overraskende åbne over for at få en alternativ løsning til alle de forskellige aktiviteter, de dyrker.

Indled samtalen: Valgmuligheder for dine kunder indebærer muligheder for dig.

 

1 Ritson M. Which patients are more profitable? Contact Lens Spectrum. Marts 2006;38-42.

2 Vision Care Research. 50 reasons for wearing contact lenses. Vision Care Researchs websted. visioncareresearch.com/resources/50-reasons-to-wear-contact-lenses.asp. Læst 8. august 2016.