Relationsmarkedsføring

Fordi dynamikken på markedet er under hastig forandring, skal optikere kontinuerligt forny deres virksomhed og påtage sig en dobbeltrolle som leverandør af synspleje og virksomhedsejer.

Konkurrencen bliver stadig hårdere i takt med, at netbutikker og større detaillister inden for optikerbranchen bliver stadig mere fleksible, innovative og aggressive i deres markedsføring. Samtidig kræver forbrugerne en mere effektiv og billigere kundeservice af dig som leverandør. Det betyder, at du i din sekundære rolle som virksomhedsejer mødes af øgede krav om at trække flere kunder til og maksimere indtjeningen pr. kunde. Blandt optikere har der tidligere hersket en vis modvilje mod aggressiv markedsføring af produkter og serviceydelser. Markedsføringsaktiviteterne har traditionelt bestået af søgemaskineoptimering (SEO) og udvikling af webstedet.

Men i vores stadig mere digitale samfund, hvor forbrugerne foretager deres indkøb på alle tidspunkter af døgnet, er der store muligheder for optikere for at tilpasse deres forretnings- og markedsføringsstrategier, så de i højere grad opfylder forbrugernes krav.

Når dine konkurrenter inden for detailhandlen fokuserer på digital markedsføring, bør du satse på samme område, samtidig med at du udnytter det, der gør, at du skiller dig ud fra dem: Du er en lokal synsplejeekspert og ikke blot en profitsøgende detailhandler. Det er en vigtig pointe, som du bør spille på i al din kommunikation. Og din kommunikation bør være interaktiv.

Fremhæv din ekspertise inden for øjensundhed: Fremhæv din ekspertise inden for synspleje på dit websted, på din Facebookside og via regelmæssige kundebreve. Del ud af din viden om sundhedsrelaterede emner, for eksempel den næsten epidemilignende udbredelse af myopi, aldringens effekt på øjnene og risiciene ved overdreven eksponering for UV-stråler.

Ved at fokusere på sundhed i stedet for at markedsføre produkter kan du udbygge loyaliteten hos eksisterende kunder og hjælpe potentielle kunder med at se, hvad der gør dig unik sammenlignet med andre forhandlere. Dine kunder vil også føle sig mere trygge, når de køber briller og kontaktlinser hos dig.

Tilskynd til dialog: Inviter dem, der læser din kommunikation, til at stille spørgsmål, dele indholdet med familie og venner og stille andre spørgsmål vedrørende øjensundhed. Selvom en "samtale" finder sted i det offentlige rum på din Facebookside, styrker det billedet af dig som en aktiv og omsorgsfuld deltager i dine kunders liv og ikke blot som en forhandler af produkter.

Gentænk og genbrug: Effektiv digital markedsføring kræver en del arbejde. Men en stor del af det indhold, du skaber, kan genbruges i forskellige former, når du skal udarbejde nyt materiale. Nogle få mindre ændringer er nok til, at du kan lave en tekst, du har skrevet til et nyhedsbrev, om til en artikel til websiden, et indlæg på Facebook, et tweet eller endda en YouTube-video.

Den omsorgsfulde relation, du har til dine eksisterende kunder – og som du håber at kunne opbygge til nye kunder – er sandsynligvis en af de vigtigste årsager til, at du i sin tid besluttede dig for at arbejde inden for sundhedssektoren. Det er også en egenskab, der kan give dig en tydelig føring over dine konkurrenter i detailhandlen.

Hvis du benytter dig af markedsføring, som styrker dit kundeengagement og fremhæver din værdifulde ekspertise, vil dit kundegrundlag fortsætte med at vokse.