Tre regler for, hvordan du opbygger en effektiv onlinetilstedeværelse

I løbet af de seneste ti år har forbrugernes måde at finde sundhedsløsninger på ændret sig drastisk. Internettet er nu den primære ressource, når det gælder sundhedsrelaterede spørgsmål1. En tredjedel af forbrugerne i USA angiver, at de bruger og stoler på sociale medier, når de skal skaffe oplysninger om sundheds- og sygepleje, symptomer og læger.2

Optikere, som ønsker at udvide deres virksomhed, kan udnytte den digitale udvikling i branchen ved at gøre sig mere synlige og tilgængelige på internettet. En solid digital tilstedeværelse kan skabe et større kundegrundlag og stærkere relationer til de eksisterende kunder. Når du skal opbygge en onlinetilstedeværelse, er der tre grundlæggende ting, du bør fokusere på: 

1. Skab et informativt og brugervenligt websted

Et godt websted er fundamentet for en succesrig onlinetilstedeværelse. Jo mere brugbart og engagerende forbrugerne oplever webstedet, jo højere vil det blive rangeret i søgeresultaterne. Tænk på dit websteds værdi, både med hensyn til det indhold, du lægger ud, og hvor praktisk det er for brugeren. En brugervenlig, mobilkompatibel brugergrænseflade, som tilbyder de besøgende tydelige muligheder for kontakt og tidsbestilling, gør, at du bliver placeret højere oppe i søgeresultaterne, hvilket på en nem måde giver flere kunder. Det kan også forbedre dine relationer med eksisterende kunder. En undersøgelse fra 2012 viser, at kunder, som interagerer med deres optiker via internettet, i gennemsnit besøger klinikken oftere.3

2. Opbyg et stort antal følgere på de sociale medier via aktiv deltagelse

Brug af sociale medier kan være en meget effektiv måde at forbedre din synlighed og nå ud til nye potentielle kunder på. Men de reelle fordele ved sociale netværk er forbeholdt dem, der ikke blot interagerer med platformene, men også med andre deltagere: Det er meget vigtigt at skabe tovejskommunikation på internettet. Du bør naturligvis lægge brugbare artikler ud og dele ud af din ekspertviden via Twitter, Facebook og LinkedIn. Men du bør også efterspørge og besvare kommentarer på dine indlæg. Det handler ikke blot om synlighed – men også om tilgængelighed.

Et aktivt engagement kan bidrage til at positionere dig som en værdifuld ressource i branchen og en talsmand for kolleger og kunder. Sørg for, at dine kontaktoplysninger altid er opdaterede, indsæt et link til din virksomheds websted, og tilskynd til dialog på alle sociale medier. Det vil føre til, at virksomheden bliver placeret højere oppe i søgeresultaterne og fremstår som mere attraktiv og troværdig for potentielle kunder. 

3. Anmod om og udnyt brugeranmeldelser på internettet

Webplatforme med brugeranmeldelser er blevet et af de mest værdifulde og oftest anvendte værktøjer for forbrugere, der søger efter serviceydelser eller produkter. Brugeranmeldelserne på denne type webplatforme kan have en meget stor betydning for en optikers virksomhed.

  • 80 % af forbrugerne begynder med at søge på internettet, når de skal vurdere en leverandør af sundhedsydelser.2
  • 76 % af forbrugerne stoler på brugeranmeldelser på internettet, når de søger efter en læge.3
  • 61 % af forbrugerne læser brugeranmeldelser på internettet, inden de vælger en læge.4
  • 20 % af forbrugerne benytter brugeranmeldelser på internettet til at vurdere deres eksisterende læge.5

Ifølge ZocDoc, en internettjeneste, som tilbyder søgning efter udbydere af sundhedsydelser, indebærer hver ekstra halve stjerne på en leverandørprofil en stigning på 37 % i antallet af bestilte besøg.1 Udnyt det potentiale, der ligger i platforme med brugeranmeldelser, ved at opfordre tilfredse kunder til at skrive en anmeldelse og derefter markedsføre deres positive anmeldelse på dit websted og på sociale medier.

 

 

1 ZocDoc. Marketing for Healthcare Providers. Udgivet februar 2013. Læst 9. august 2016.

2 Fox S, Rainie L. The Search for Online Medical Help. Pew Research Center. http://www.pewinternet.org/2002/05/22/main-report-the-search-for-online-medical-help/. Udgivet maj 2002. Læst 9. august 2016.

3 Anderson M. 2013 Study: 79% Of Consumers Trust Online Reviews As Much As Personal Recommendations. Search Engine Land.http://searchengineland.com/2013-study-79-of-consumers-trust-online-reviews-as-much-as-personal-recommendations-164565. Udgivet juni 2013. Læst 9. august 2016.

4 Reputation Management: How Physicians Can Take Control Of Their Online Reviews. Capson. http://www.capson.com/blog/medical-melpractice-blog/reputation-management-how-physicians-can-take-control-of-their-online-. Udgivet april 2015. Læst 9. august 2016.

5 Pennic F. Survey: Yelp Most Popular Site for Online Physician Reviews. http://hitconsultant.net/2014/11/18/yelp-dominates-online-physician-reviews/. Udgivet november 2014. Læst 9. august 2016.